Så här gör du dina egna ornament

Jag har gjort en liten instruktion om du själv vill göra egna ornament att hänga i granen, fönstret eller dylikt.

Steg 1:
image69
Du behöver 20 utastanade/klippta cirklar och lim. Jag har även fluid chalk på det färdiga resultatet.

image70
I cirklarna måste på ett eller annat sätt en liksidig triangel bildas. Jag har gjort mina med hjälp av min Silhouette, så jag har låtit den göra jobbet. Om du klipper eller stansar dina cirklar kan du lägga en mall av en liksidig triangel i din cirkel och märka ut hörnen och sedan vika.

Steg 2:
image71
Dessa sidor ska nu vikas uppåt.

Steg 3:
image72
Ta 10 utav cirklarna och lägg ihop enligt mönstret ovan.

Steg 4:
image73
Limma sedan ihop sidorna. Jag har använt mig av en limpenna. Var noga så att de går kant i kant.

Steg 5:
image74
Så här ska den se ut när den första är ihoplimmad.

Steg 6:
image75
Gör nu även den andra. Dessa är toppen respektive botten på ornamentet. Nu ska det finnas 10 cirklar kvar.

Steg 6:
image76
Placera resterande cirklar i mönstret enligt ovan. Limma ihop.

Steg 7:
image77
Nu är alla bitar ihoplimmade enligt ovan.

Steg 8:
image78
Vik ihop den långa remsan. Du kan eventuellt limma ihop den redan nu, men det kan var lite svårare än om du låter den vara öppen. Sätt lim på ovansidan och placera en av topparna ovanpå. Vänd och gör samma sak med den andra. Ditt ornament är nu färdigt.

Steg 9:
image80
Chalka kanterna med fluid chalk. Du kan chalka dem redan innan du börjar limma ihop delarna, själv blir jag alldeles för less på att chalka om jag gör det från början.

Färdigt resultat:
image81

Lycka till!

Anna - DT


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0